top of page

בדיקת  מיקוד ראייה והטיפול בהפרעת מיקוד ראיה

מיקוד ראיה

המושג "מיקוד ראייה" מהווה הגדרה כללית לתפקוד מתואם בין שתי העיניים בכיווני מבט ומרחקים שונים, זאת הודות לתפקודם של שרירי העיניים באופן תקין ולתיאום שיוצר המוח בין שתי העיניים.

 

מיקוד ראייה
ליקויים שונים במיקוד הראייה יכולים לגרום לשורה ארוכה של קשיי למידה והתנהגות.  למרות שמדובר בבעיה נפוצה שיכולה לפגוע מאוד באיכות חייו של הילד, ואף לסבך את מערכת היחסים שלו עם בית הספר, במקרים רבים היא אינה מזוהה. 5%-10% מהילדים בכיתות הנמוכות סובלים מבעיות מיקוד ראייה שונות, אך רק מעטים מהם מקבלים אבחנה מדויקת וטיפול מתאים.

בעיות במיקוד הראייה

ישנה שורה של בעיות תפקודיות של העיניים שגורמות לקשיים שונים בקריאה, כתיבה, תפקוד בכיתה ועוד. הבעיות הנפוצות הן קושי להתמקד בחומר הקריאה לזמן ממושך, קושי לאתר מילים דומות בטקסט, קושי למקד את הראייה במעבר מרחוק לקרוב או ההפך (למשל במעבר המבט מהלוח למחברת ובחזרה). לעיתים גם מופיעה פזילה, שנקראת פזילה "סמויה". זהו מצב שבו שרירי העיניים נמצאים במצב קבוע למניעת הפזילה, אך העייפות מקשה עליהם להתגבר על הפזילה, לכן היא מופיעה בשעות העייפות או כשהילד במתח.

תסמינים נוספים של בעיות מיקוד הראייה כוללים כאבי ראש, מצמוצים רבים, במיוחד בזמן הקריאה, ראייה כפולה, צריבה בעיניים, שמתחזקת אחרי קריאה, תזזיתיות יתר בזמן קריאה ועייפות.

אבחון בעיות במיקוד הראייה

בדיקת ראייה שגרתית אינה מסוגלת לזהות בעיות במיקוד הראייה. הבדיקה מאתרת רק מקרים גלויים של הפרעה בתשבורת, אך בעיות תפקודיות מורכבות, כמו בעיות מיקוד הראיה לא באות לידי ביטוי במהלך בדיקות אלה.

בעיות במיקוד הראיה מאופיינות בתסמינים רבים דוגמת כאבי ראש, מצמוצים רבים, במיוחד בזמן הקריאה, ראייה כפולה, צריבה בעיניים שמתחזקת בזמן הקריאה ותזזיתיות יתר בזמן הקריאה. קשיים אלו של הילד עלולים להוביל לקשיי ריכוז, קשיים והימנעות מקריאה ולמידה בכלל, שגיאות כתיב רבות ובעיות התנהגותיות של הילד שלא מצליח להשתלב בתהליך הלמידה. ילדים אלה מופנים פעמים רבות לאבחון וטיפול בקשיי קשב וריכוז ובעיית מיקוד הראייה אינה מתגלה ואינה מטופלת. מומלץ תמיד כאשר ישנם קשיים בלמידה ובהתנהגות בכיתה לבצע גם בדיקה מקיפה אצל אורטופטיסט לזיהוי בעיות עיניים ובעיות במיקוד הראייה אם ישנן.על מנת לאבחן הפרעת מיקוד ראיה יש לבצע בדיקה מקיפה של תפקודי הראייה בדגש על תפקודי הראייה הדו-עינית, תנועות העיניים והאקומודציה ( פוקוס). יש להקפיד שבדיקת האבחון מבוצעת על ידי אורטופטיסט ושהאבחנה נעשית על סמך קריטריונים מקובלים לאבחון ( רפואה מבוססת ראיות). על מנת לבצע אבחון מדוייק של הפרעת מיקו ראייה יש לבצע את הבדיקה עם מכשור מתאים למדידת תנועות העיניים וניטור תנועות העיניים, לדוגמא סינפטופור, תוכנת ניטור תנועות עיניים CET20 וכו'.הפרעה במיקוד הראייה עשוייה להופיע בכל גיל ואף עלולה להגרם בעקבות  שבץ ,טראומה מוחית Traumatic Brain injury  ,פגיעת ראש ועוד. 

טיפול בבעיות מיקוד ראייה

אבחון בעיות מיקוד הראייה דורש ידע, מיומנויות וניסיון. מומלץ לבצע בדיקות מיקוד ראיה בגיל 3 ולפני העלייה לכיתה א'. גם אם בדיקות אלה תקינות, אך במהלך הלימודים מתעוררים קשיים שמעלים חשד לבעיות מיקוד הראייה, חשוב לבצע בדיקה  חוזרת אצל אורטופטיסט.הטיפול בבעיות מיקוד ראיה תלוי בסוג הבעיה ועשוי לכלול  תרגילים מיוחדים (תרגילי עיניים לפזילה או הפרעות בראייה הדו עינית) שניתן לבצע בבית או תוכנה למיקוד ראיה (תוכנת HTS או  THS 3) . כאמור, הקושי העיקרי הוא זיהוי מקור הבעיה וביצוע אבחון היכול לזהות את הבעיה האמיתית של מיקוד הראייה.אופטומטריסט מומחה או אורטופטיסטית מומחית יידעו לתת את הטיפול המתאים. ניתן לטפל במיקוד ראייה במבוגרים ובמיקוד ראייה בילדים.

מיקוד ראיה

אורתופטיקה אורטופטיקה אורתופטיסטית 11.jp
אורתופטיקה אורטופטיקה מיקוד ראייה אורתופטיסטית אורטו
אורתופטיקה אורטופטיקה אורתופטיסטית 13.jp
גיא ברנט יצחקי השירות לרפואת עיניים  ילד
גיא ברנט יצחקי  פזילה אורטופטיסט אורתופט
גיא ברנט יצחקי  פזילה אורטופטיסט אורתופט
גיא ברנט יצחקי אורתופטיסטית   פזילה אורט
מיקוד ראיה הפרעת מיקוד ראייה תרגילי עיני

 אורטופטיסטית איכילוב אורטופטיסטית תל השומר  אורטופטיסטית  אסף הרופא אורטופטיסטית קפלן אורטופטיסטית שניידר אורטופטיסטית רמבם  אורטופטיסטית סורוקה

אורתופטיקה שירותי בריאות כללית אורטופטיסטית אורתופטיסטית אורטופטיקה מכבי אסותא השלום מאוחדת לאומית חנה קפלן יעל גואל לוי רפאלה סגל גיא ברנט יצחקי שניידר איכילוב תל השומר 

.

 אורטופטיסטית איכילוב אורטופטיסטית תל השומר  אורטופטיסטית  אסף הרופא אורטופטיסטית קפלן אורטופטיסטית שניידר אורטופטיסטית רמבם  אורטופטיסטית סורוקה

אורטופטיסט מומחה אורטופטיסטית מומחית

העיניים שלנו עובדות בשיתוף פעולה ישיר עם המוח אשר מפענח את מה שאנו רואים. ולכן התסמינים בבעיות במיקוד ראיה בדרך כלל יהיו קשורים לעייפות בראיה, כאבי ראש, קושי להתמיד בקריאה או בעבודה במחשב.מיקוד ראיה הוא תחום העוסק בראיה בינוקולרית (ראיה דו עינית). חשוב ששתי העניים יתפקדו ביחד בסנכרון מושלם. חוסר סנכרון משפיע לרעה על כל פעילות ויזואלית שאנו עוסקים בה, ועל יכולת ההתמדה שלנו בפעילות הזאת.תרפיה ויזואלית היא סדרה של תרגילי ראיה עם תוכנית מותאמת אישית, לאחר אבחון מוקפד, המשפרים את התפקוד והגמישות המוטורית של שרירי העניים, ומעודדים סנכרון בין העיניים עם דגש על הקשר בין העין והמוח. בכדי לדייק ולהתאים את הראיה לצרכי היום יום שלך, אנו מבצעים אבחון מלא של כל מכלולי הראיה הדו עיניות, ומיקוד הראיה, כולל עייפות הראיה, יתרות מיזוג, בכדי להגיע להבנה עמוקה כיצד מערכת הראיה שלכם מתפקדת ביומיום.סיום הבדיקה אנו עוברים ביחד איתכם על תוצאות הבדיקה ומסבירים לכם אותם. כל תוצאות הבדיקה יינתנו לכם בכתב. לאחר מכן אנו בונים תוכנית טיפול מפורטת. ביחד נתחיל את הדרך לפתרון המדויק עבורך.מידה ונמצא קושי במיקוד הראיה, הפתרונות שנציע במשקפים נועד בעיקר על מנת לשפר את חדות הראיה ולהקל על מיקוד הראיה כך שיהיה אפשר לחזור לתפקוד ולהתחיל לתרגל.במידה ונמצא באבחון קושי במיקוד הראיה, נציע תוכנית טיפול הכוללת תרגול של מיקוד הראיה במכון עם הוראות תרגול הביתה, מדובר בסדרה של 10-5 תרגולים, בסיום הסדרה נערוך אבחון חוזר.בעיות במיקוד הראיה בילדות.בעיות במיקוד הראיה צפות כשהילד מתחיל לקרוא, או כאשר מתחיל ללמוד בבית הספר. ילדים לא נוטים להתלונן על הראיה, מכיוון שאינם יודעים למה להשוות את עצמם, ולכן על ההורים לדאוג שהילד יקבל את מירב הכלים והיכולות על מנת לתפקד בבית ספר ובלמידה. 

חשוב לוודא שהילד רואה טוב? האם הוא מספיק ומצליח להעתיק מהלוח? האם רואה כפול? (תשאלו) ולהתייחס להתנהגויות חריגות. מכיוון שבגיל ילדות המוח והעניים עדין בשלבי ההתפתחות, הלמידה מתרחשת מהר יותר, והילדים מסתגלים לשינויים הרבה יותר בקלות. ולכן זה הזמן הכי טוב לטפל בבעיות ראיה דו עיניות. 

סימפטומים:

קצב קריאה איטי

איבוד של השורה

בלבול באותיות

קושי העתקה מהלוח

סגירת עין אחת

כאבי ראש ועניים

ראיה כפולה (בדרך כלל הילד לא יגיד שהוא רואה כפול עד שלא תשאלו אותו)

טשטוש מקרוב או רחוק.

חוסר נוחות בסרטי תל מימד וראיה מטושטש

פתרון:

ישנם מגוון של ליקויים שונים בראיה הדו עינית, אותם אנו מאבחנים בסדרת בדיקות מיוחדות באבחון מיקוד ראיה. הפתרון יכול להיות במשקפיים מותאמים ומיוחדים, בתוכנית תרגילי ראיה או השילוב בין השניים. 

בעיות במיקוד הראיה בגיל הבוגר

מבוגרים צעירים בגילאי 35-18 מנהלים אורח חיים עסוק, מגוון ואינטנסיבי, שכרוך בעבודה עם סוגי מכשירים שונים, הגורם למערכת הראיה לעבוד שעות נוספות. שירות הצבאי, לימודים, נסיעות לעבודה, הרבה שעות עבודה משרדיות, טיולים שונים ופעילויות מגוונות מאפיינות גיל זה. 

חשוב שהראיה שלכם תתמוך באורח חיים פעיל זה, מתח בעניים, עייפות בראיה, טשטוש, סנוור, יובש הם בשכיחות גבוהה הודות לעלייה של מכשירים דיגיטליים המשמשים אותנו כמעט בכל היבט של החיים. במידה וקיים ליקויי מסוים בראיה הדו עינית, ויש חולשה מסוימת בשרירי העניים, כל הפעולות הללו מאוד קשות ומתישות אתכם מאוד. 

סימפטומים:

קושי לסיים את היום בעבודה מול מחשב

כבדות של העניים בערב

עייפות ותשישות של העניים

כאבי ראש ועיניים

קושי להתמקד בזמן קריאה או מחשב

ראיה כפולה

סגירת עין אחת כאשר אתם בשמש

קושי לאמוד את המרחקים בזמן נהיגה וחניה

חוסר נוחות וטשטוש בסרטי תלת מימד

עייפות מול ראיה בטלוויזיה 

פתרון:

עליכם להגיע אלינו לאבחון מיקוד ראיה אצלנו. במהלך האבחון אנו בוחנים את המצב הדו עיני בסדרת בדיקות ראיה מיוחדות עם מכשור מתקדם ומותאם, ומאבחנים אם יש קשר לסימפטומים שלכם למצב העניים והראיה הדו עינית. במידה וקיימת בעיה בראיה הדו עינית שאנו מוצאים באבחון, הפתרון יכול להיות במשקפיים מיוחדים אשר מותאמים למקרה הדו עיני שלכם, או סדרה של תרגילי ראיה שתשפר את התפקודי המוטורי של שרירי

 

העניים, או השילוב בין השניים.

בעיות במיקוד הראיה בגיל המתקדם

בגיל המתקדם העניים עוברות הרבה תהליכים טבעיים של הגיל. במידה ויש ליקוי מסוים בראיה הדו עינית המלווה אתכם במהלך החיים, בגיל המתקדם, זה יתבטא בפעולות יום יומיות, ובמיוחד בטווח הקרוב. תנועות עניים לקויות וחולשה של שרירי העניים בגיל זה נפוצים מאוד, וזה מקשה על פעילויות של אותם הבוגרים. למשל על מנת לקרוא ספר, נדרשות העניים להתכנס אחת כלפי השנייה, ובמידה והשרירים חלשים זה ייצור עייפות וקושי בזמן הקריאה. רבים אינם יודעים אך גם בגיל המתקדם ניתן לשפר ולחזק את היכולות המוטוריות של השרירים על ידי תרגלי ראיה. ישנם סיבות שונות לכך שיהיו קשיים בראיה דו עינית בגיל זה: בעיות במיקוד, עין עצלה, פזילה, פער דיופטרי בין שתי העניים.

סימפטומים:

עייפות העיניים

כאבי ראש

כאבי עיניים

סגירת עין אחת הפרעה של סינוור

קושי להתמקד בכתוב

ראיית עומק חלשה

פתרון:

עליכם להגיע לבדיקת ראיה בשילוב של אבחון מיקוד ראיה אצלנו. לאחר הבנה של הצרכים והעניים שלכם, אנו נציע את הפתרון המתאים בשבילכם. זה יכול להיות משקפיים מותאמים אשר מקלים על עייפות הראיה, או סדרה של תרגילי ראיה מותאמים אליכם שישפרו את הגמישות המוטורית של השרירים.

 

מיקוד ראיה תרגילים,  מיקוד ראיה מבוגרים, מיקוד ראיה לילדים,  מיקוד ראיה מכבי, מיקוד ראיה כללית, מיקוד ראייה קריאה מיקוד  תוכנה למיקוד ראייה , HTS ,אבחון מיקוד ראייה מיקוד ראייה ירושלים ,מיקוד ראייה תל-אביב ,מיקוד ראייה בני-ברק, מיקוד ראייה הרצליה מיקוד ראייה מעלה, מיקוד ראייה  ארונוביץ ,מיקוד ראיה לדרמן, מיקוד ראיה שלומוביץ ,הפרעות במיקוד ראיה ,ראייה בילדים ,מיקוד ראייה במבוגרים,  חולשה בשרירי העיניים, בעיית מיקוד ראייה, הפרעת מיקוד ראייה .

בעיית מיקוד ראייה מה התסמינים ואיך מטפלים.תרגילי עיניים.אורטופטיקה לימודים, אורטופטיקה באר שבע.

המעקב אחר העיניים והראיה נעשה בגילאים הצעירים ומתחיל כבר לפני השחרור ממחלקת הילודים.
השנים הראשונות לחייו של הילד הן המשמעותיות ביותר, ולכן איתור וטיפול בבעיות התפתחותיות של העין חשובות במיוחד אצל ילדים. 

הבדיקה מסייעת לאיתור מוקדם של בעיות עיניות אשר עלולות להוביל לעין עצלה וחוסר התפתחות של המערכת הראיתית. במהלך הבדיקה נבדקים הראיה, המיקוד, ראיית צבעים, ראיה תלת-מימדית ועוד ובסיומה נמסרת לנבדק\ת חוות דעת מפורטת עם המלצות להמשך טיפול במקרה הצורך.

בדיקת עיניים זו תבוצע על מנת לבדוק את הקשר בין שתי העיניים ואת הראיה הדו-עינית במטרה לאבחן מצבים כגון פזילה, עין עצלה, בעיות מיקוד ראייה, בעיות בחדות הראייה וצורך במשקפיים.

הבדיקה תבוצע על ידי רופא עיניים מומחה לטיפול בילדים ולפזילה או על ידי אורטופטיסט מוסמך.

אורטופטיקה היא מילה ביוונית שמשמעותה ראייה ישרה או יישור ראייה. תחום זה ברפואת העיניים עוסק באבחון ובטיפול בהפרעות בתנועת העיניים ובתיאום ביניהן.

לכל גלגל עין מחוברים שישה שרירים שאחראים על הזזת העיניים לכיוונים שונים. תיאום התנועה בין שתי העיניים מבוצע על ידי מערכת העצבים והמוח. כאשר יש בעיה במערכת העצבית המתאמת בין העיניים או בשרירי גלגל העין, התמונה המתקבלת מצירוף התמונה שכל עין רואה בנפרד עלולה להיות פגומה.

הפרעות אלו עלולות לגרום למגוון תופעות, לרבות:

​אדם הסובל מבעיות אלו עלול להתלונן על כאב ראש חזק, כאב עיניים, עייפות, טשטוש ראייה, כפל ראייה ודמעת. ילדים עלולים להתקשות בקריאה ובלימודים.

ניתן לטפל בבעיות אלו בעזרת משקפיים, תרגילי עיניים, טיפול תרופתי או ניתוח, בהתאם לסוג הבעיה ולחומרתה.

כדי למנוע התפתחות של עין עצלה (מצב בו יש הבדל בתמונה המתקבלת במוח בין שתי העיניים כך שהמוח 'מתעלם' מעין אחת) ובעיות מיקוד חמורות יותר חשוב לטפל בבעיות

אלו מוקדם ככל שניתן

כלל, מומלץ לגשת לבדיקה או טיפול אצל האורטופטיסטית רק לאחר בדיקה ראשונית של רופא העיניים עם המלצה מתאימה. כאמור, הערכה אורטופטית כוללת, בין היתר, בדיקת חדות ראייה, בדיקת תפקוד שתי העיניים יחד (כגון בדיקת ראית תלת-מימד),  מיקוד ראיה (בדיקת פזילה)  תנועות העיניים, וצורך במשקפיים. 


לאחר שהמטופל ניגש להיבדק אצל רופא עיניים ולאחר ההערכה האורטופטית, יכולה האורטופטיסטית להורות על ביצוע תרגילי עיניים לשיפור המיקוד, להמליץ על טיפול בעין עצלה, לתת מרשם למשקפיים מתאימים או להפנות את המטופל לרופא עיניים לבחינת הצורך בניתוח פזילה. מומלץ שגם הטיפול האורטופטי יוערך מדי פעם ע"י רופא העיניים. 

אחת הדוגמאות למצב שבו מהווה הטיפול האורטופטי מהווה חלק  מהתכנית הטיפולית היא תופעת העין העצלה. האורטופטיסט/ית והרופא/ה המטפל/ת  עוקבים אחר חדות הראיה ומחליטים יחדיו על שיטת הטיפול ואורכה, אם באמצעות מתן טיפות ואו סגירה ברטייה של העין הטובה.

דוגמה נוספת למצב שבו מומלץ לגשת לבדיקה אצל האורטופטיסטית היא כשקיימים קשיים בלימודים,  קושי בקריאה, כתיבה, העתקה מהלוח, קריאת כתוביות מעל המרקע וכדומה. 

חשוב לציין כי במקרים שבהם מתעורר חשד ללקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים, מומלץ לשלב את הבדיקה האורטופטית במהלך האבחון הדידקטי או אבחון ל- ADHD  .  במקרים אלה יש  לשלול או לאשש את האפשרות שבה הקושי בלמידה נובע מבעיות ראייה.מחפש אורתופטיסט מומחה? רשימת מעודכנת של אורתופטיסטים מומחים בהסדר עם קופת חולים מכבי, כללית,לאומית מאוחדת לבדיקת תנועות העיניים.

השלב הראשון בטיפול בקליניקה – אבחון אורטופטי

החלק הראשון בתהליך האבחון, הינו אנמנזה של המטופל. התחקור כולל שאלות על תלונות המטופל, הסימפטומים, תדירות הסימפטומים, מתי הם באים לידי ביטוי, האם יש קושי מיוחד בקריאה, כאבי עיניים, כאבי ראש, צריבה בעיניים, קושי במיקוד לקרוב, לרחוק או במעברים ביניהם, טשטוש, כפילות ראייה. אצל ילדים, במיוחד, נשאלות שאלות לגבי התפקוד של הילד בגן/בכיתה, האם הוא מתקשה בקריאה, מדלג על מילים, האם השורות קופצות לו בקריאה, והאם הוא מתקשה להעתיק מהלוח, ולהתרכז בשיעור. כמובן נבחן גם הרקע הרפואי של המטופל. בחלק השני נבדקים תפקודי הראייה של המטופל. כגון, חדות הראייה, תנועות העיניים, יכולת מיקוד ראייה מקרוב, יתרות המיזוג לרחוק ולקרוב, כלומר, עד כמה העיניים מסוגלות למזג את התמונה, להתכנס ולהתבדר במבט לרחוק ובמבט לקרוב. בנוסף, מתבצעת בדיקת פזילה, במידה ויש פזילה, בוחנים האם הפזילה הינה קבועה או לא, האם מדובר בפזילה גלויה או סמויה, האם שתי העיניים מעורבות בפזילה או רק אחת מהן, האם הפזילה היא רק לרחוק / לקרוב או גם לרחוק וגם לקרוב, האם הפזילה משתנה בכיווני מבט שונים, האם זו פזילה התלויה בשרירי העיניים או האם מדובר בפזילה שיתוקית בה יש מעורבות של העצבים האחראיים על שרירי העיניים, האם זו פזילה הניתנת לתיקון ע"י משקפיים והאם יש עין עצלה. כמו כן, נבדקת גם יכולת האקומודציה, ההתכנסות והראייה התלת מימדית. בשלב השלישי, מרוכזים כל הממצאים והתלונות של המטופל לבניית תוכנית טיפול המותאמת לו.

השלב השני – טיפול אורטופטי

הטיפול האורטופטי נבנה בהתאמה אישית למטופל על פי תוצאות האבחון.
כשמדובר בעין עצלה חלון הזמן לטיפול מוגבל לגיל הצעיר, עד גיל 8 לערך. זאת מכיוון, שיש תקופה קריטית, בגיל הרך, בה עדיין המוח הינו פלסטי, ומערכת הראיייה מתפתחת. לכן, טיפול בעין עצלה בגילאים הצעירים הינו בעל סיכויי הצלחה גבוהים, וככל שאנו מתקרבים לקצה הטווח, גיל 8-10 לערך, סיכויי ההצלחה של הטיפול הולכים וקטנים. מכאן, החשיבות לאבחון מוקדם. מטרת הטיפול הינו גירוי של העין העצלה, כדי למנוע דיכוי של התמונה המגיעה מעין זו, במטרה לגרום לה לשתף פעולה עם העין הטובה, לקבלת ח"ר טובה בשתי העיניים וראייה דו עינית.

בשלב הראשון בטיפול בעין עצלה יש לטפל בגורם לליקוי, במצב של פזילה למשל, לעיתים הפתרון הינו ניתוח ולעיתים הפתרון הינו תיקון אופטי ע"י משקפיים.
במידה והליקוי של העין העצלה, נובע מליקוי אופטי, השלב הראשון יהיה מתן משקפיים/עדשות מגע, בשלב הבא יתבצעו פעולות לגירוי הראייה מאותה עין, ע"י שילוב של טיפול מסורתי, הכולל סגירה של העין הטובה לכמה שעות ביום, יחד עם טיפול בקליניקה עם התוכנה הייחודית המאפשרת עבודה דו עינית עם משקפי פולרויד בצורה חווייתית של משחקי מחשב.

בדיקת מיקוד ראייה הכרחית

כאשר מדובר בבעיית מיקוד ראייה, הכוללת קושי בהתכנסות של העיניים בעבודה ממושכת מקרוב, הטיפול מסייע להרחבת טווח העבודה של שרירי העיניים. ישנם מכשירים שונים לעבודה על הטכניקות השונות, המגרים התכנסות והתבדרות של שרירי העיניים, זאת בשילוב התוכנה הייחודית בה יש אפשרויות מגוונות לחיזוק תפקודי הראייה השונים. בנוסף, המטופל מקבל הנחיות להמשך תרגול בבית.
בתוכנה יש שימוש במשחקים שונים בהתאם לגיל הילד/המטופל. משך הטיפול כ- 10-12 מפגשים, כאשר התהליך כולל גם אפשרות לתרגול בעזרת תוכנה ביתית. מטרת התרגול היא לקבוע אלמנט מייצג לכל עין, ואלמנט משותף, ולוודא חיבור ביניהן. עבודה בתלת מימד תומכת בראיית מכלול התמונה הגדולה. בנוסף, יש עזרים נלווים בטכנולוגיה מאוד מתקדמת.
לאחר שמטופל סיים את סידרת המפגשים ויש תוצאה מספקת, הוא יוזמן לבדיקת מעקב במהלך החודשים הבאים.

בעיות במיקוד ראיה – יש לזכור כי רק חלק קטן מהילדים הסובלים מלקויות ראייה מתלוננים על כך או מראים התנהגות חריגה, לכן חשוב מאוד לבדוק כל ילד, גם אם נדמה לנו כי ראייתו מושלמת.

  • פעולות כמו קריאה, כתיבה, עבודה מול מחשב ולמידה, דורשות יכולת התמקדות ממושכת לטווח הקרוב.

  • בהעתקה מהלוח יש צורך בשינוי מהיר ביכולת המיקוד בין רחוק לקרוב מבלי לאבד המיקום.

  • בזמן קריאה רציפה, שתי העיניים צריכות יכולת עקיבה רציפה וחלקה וכך גם בזמן קריאה במחשב.

  • כאשר קיים כשל בתיאום הדו עיני, או קיימת בעיה של בריחת עין החוצה או פנימה, ריצוד עיניים ועוד, אין את היכולת לבצע את המטלות הלימודיות ו/או התעסוקתיות כראוי.

למעשה, אפשר לראות מצוין 6/6 , אך במידה והעיניים לא יתפקדו טוב ביחד, ייווצר קושי בקריאה, בהעתקה מהלוח, בשימוש במחשב או בסמארט פון ויגרור חוסר ריכוז לאורך זמן – קיים קשר הדוק בן קשיי למידה לליקוי ראיה דו עיניים.

מתי כדאי להגיע לאבחון / סימפטומים אופייניים:

  • עייפות בראיה בכלל ובקריאה בפרט תוך כדי הימנעות ממנה.

  • כאבי ראש ו/או כאבי עיניים

  • שפשוף עיניים, עיניים אדומות, צורבות או דומעות

  • כפילות מכל סוג שהוא

  • סטיית עין פנימה או החוצה, בעיקר ניכר הדבר בשעת עייפות

  • קפיצה ודילוג על אותיות/מילים/שורות

  • כיסוי עין בקריאה או בקריצה

  • קריאה או כתיבה איטית ולא רציפה (תלוי בגיל)

  • קושי בריכוז

  • כתיבה עם הטייה גדולה של המחברת או הראש

במידה והבחנתם בשני תסמינים או יותר, מומלץ לפנות לאבחון מיקוד ראיה כדי לשלול קיומה של בעיית מיקוד ראיה דו עינית

מהו אבחון מיקוד ראייה

למעשה, בדיקת ראייה שגרתית, הכרחית בגילאי שנה, שלוש ושש. הבדיקה נעשית רק אצל רופא עיניים מומחה לילדים, שכן רק רופא עיניים רשאי לבצע הרחבת אישונים לילד הנבדק. בבדיקת העיניים אצל רופא הילדים, עשוי להתגלות ליקוי ראייה חד עיני או דו עיני, רוחק ראיי, קוצר ראיה או אסטיגמציה (צילינדר), עין עצלה.

ייתכן ששמעתם את המושג “מיקוד ראייה” אך לא בדיוק מבינים על מה מדובר. משהו שקשור בצילינדר?. אז זהו שלא. אבחון מיקוד ראיה הינה בדיקה לתפקודי ראיה הבודקת את התיאום בין שתי העיניים. בדיקה זו בדרך כלל לא נעשית על ידי רופא העיניים.

בעיית המיקוד ראיה הכי נפוצה – Convergence Insufficiency. בעיה זו הנה חוסר יכולת של העיניים להתכנס לכיוון האף בשעת הקריאה. תופעה זו היא שגורמת לקשיים במהלך הקריאה ולעיניים אדומות ודומעות.

במקרה וישנה בעיה במיקוד הראיה, סדרה של תרגילי ראיה יכולה לפתור את הבעיה. על ידי אימון מוחי וסדרה של תרגילים לחיזוק ושימור הקואורדינציה בין העיניים. מצליחים לשפר ולייעל את תפקוד מערכת הראייה.

אבחון בעיות מיקוד הראיה מתבצע אצל אופטומטריסט מומחה בנושא אורטופטיקה ותרגולי עיניים.

הטיפול בבעיות מיקוד הראיה הנו טיפול משולב כאשר חלקו מתבצע בקליניקה יחד עם האופטומטריסט וחלקו בבית באמצעות תרגילים מול המחשב בעזרת מכשור המבוסס על דרישות תלת מימד ומסייעת לפתח יכולת החזקת העיניים לאורך זמן במצב הרצוי.

בדיקת מיקוד ראיה | קליניקה אורטופטית

מהי קליניקת אורטופטיקה?

אורטופטיקה, משמעותה ראייה ישרה, הקליניקה עוסקת באבחון ובטיפול בהפרעות בראייה דו עינית, בתנועות העיניים ובתיאום ביניהן, כולל בדיקת תנועות עיניים, בדיקת מיקוד ראייה, בדיקת פזילה, מדידת תפקוד הראייה הדו-עינית, עין עצלה וראייה תלת מימדית.
הקליניקה מתמחה בפתרון בעיות ראייה אצל ילדים – ומציעה שלל שיטות טיפול, בהתאמה אישית לבעיה ולגיל הילד. כמו כן, בקליניקה מטפלים גם בבעיות בתפקודי ראייה של מבוגרים. לקליניקה מטרה אחת, להביא לכך ששתי העיניים יתפקדו יחד, לקבלת נוחות  בשימושים השונים של העיניים.אורטופטיסט לילדיםחולשת מיקודחולשת שרירי עינייםכפילות ראייהמהו אורטופטיסט?מהי אורטופטיסטית?סוגי פזילהעין עצלהפזילה אקומודטיביתפזילה בעין אחתפזילה סמויהפזילה פתאומיתתרגילי ראייה

אורטופטיסט (לרב אורטופטיסטית) עוסק בראייה תפקודית והינו מומחה לבדיקת תנועות העיניים, כושר המיקוד ופזילה, ראייה פולה, עין עצלה (אמבליופיה). מיקוד ראייה הינו מצב פיזיולוגי המצריך שיתוף פעולה בין שתי העיניים שלנו, לעומת חדות ראייה שניתן לאבחן כל עין בנפרד.

אורטופטיסטית

שם נוסף המשויך לעיתים קרובות לטיפול בראייה הוא "אורטופטיקה". מונח זה, אשר פשוטו כמשמעותו "ליישר את העיניים", שתחילתה בשנות ה -50 של המאה ה -19, מוגבלת לטכניקות לאימון שרירי העין, במטרה ליישר עיניים קוסמטיות שאינן מסודרות בשל פזילה. מילה אורטופטיקה היא שילוב של שתי מילים ביוונית: orthos – "ישר", optikos – "המתייחס לראיה", משמע ראייה ישרה.

אורטופטיסט פועל בשילוב עם רופא עיניים, ולאחר שלילת מחלות או צורך במשקפיים פועל בכמה היבטים:
– טיפול בהפרעות מיקוד הפוגעות ביכולת התמקדות שתי העיניים באופן סימולטני, כגון קריאה.
– טיפול בילדים/מבוגרים הסובלים מהפרעות בתנועת העיניים, כפל ראייה או פזילה.
– טיפול בעין עצלה בילדים (ראה ערך באתר אמבליופיה).
– מצבים של בעיית מיקוד ללא פזילה, או פזילה סמויה כלפי פנים או חוץ (איזוטרופיה או אקזוטרופיה)
– פזילה גלויה אך מידי פעם.
הטיפול מבוצע בדרך כלל בעזרת תרגילי עיניים, פריזמות או משקפיים על מנת להעניק למטופל ראייה דו עינית ותחושת עומק.

התרגול אצל האורטופטיסט כולל אימון וחיזוק שרירי העיניים (ראה פרק מבנה העין / שרירי עיניים) על מנת לאפשר ראייה דו עינית טובה יותר והסתגלות נוחה יותר במעבר מקרוב לרחוק ולהיפך.

במקרים רבים של פזילה, טיפול אורטופטיסטי יכול להיות בחירה טיפולית טובה יותר מאשר ניתוח. במקרים אחרים, זה יכול להוות טיפול נלווה מועיל לפני ואחרי הניתוח כדי להגדיל את הסבירות לתוצאה מוצלחת.רשימת אורטופטיסטים.חנה קפלן אורטופטיסטית אורטופטיסט מומלץ אורטופטיסט כללית אורטופטיסט מכבי אורטופטיקה מאוחדת אורטופטיקה כללית.יעל גואל לוי - אורתופטיקה - טיפול בפזילה ובמיקוד הראיה. אורטופטיסט מוסמך מודיעין .אורטופטיסט/אורטופטיסטית הינה מומחית לבדיקת תנועות העיניים, כושר המיקוד ופזילה. חלק מן האורטופטיסטים מתמחים גם בקביעת מספר המשקפיים הדרוש לילד (רפרקציה). האורטופטיסטית מאבחנת את הפזילה ויכולה להציע טיפול שאיננו טיפול ניתוחי כמו טיפול בפריזמות, משקפיים וכדומה.

​במרפאת פזילה ומיקוד ראיה בבית החולים איכילוב , מתבצעות בדיקות והערכות חולים עם חשד לפזילה ועין עצלה, ומתבצע מעקב אחר ילדים הסובלים מבעיות אלה.

במרפאת פזילה ומיקוד ראיה ניתן טיפול במקרים של בעיות במיקוד הראיה ובקושי בקריאה. כמו כן, במסגרת המרפאה מותאמים משקפיים לטיפול בכפילות ראיה.

הבדיקות מבוצעות על-ידי מומחית לאורטופטיקה.

תרגילי עיניים אצל אורטופטיסטית הנם אימון וחיזוק של השרירים. תרגילי עיניים עובדים על גמישותם של השרירים החיצוניים של העיניים האחראים על תנועותיהן. בנוסף, עובדים התרגילים גם על השרירים הפנימיים תוך-עיניים האחראים על התאמה והסתגלות של העיניים על שינוי ראייה במעבר בן אור לחושך, בין ראיית רחוק וראיית קרוב.

תרגילי עיניים נעשים במרפאה ע”י עדשות אופטיות, מנסרות, תוכנת מחשב, מכשירים אורטופטיים הנועדים לכך.

המטופלים מקבלים גם תרגילי עיניים לבית, העובדים על תנועות עיניים.

יעילים לכולם, במיוחד כשסובלים מעייפות בעיניים.

אם ההפרעות לא עוברות, כדאי לגשת לאבחון ובדיקה אורטופטית.

מהו מיקוד ראייה?

מיקוד ראיה הוא שם כוללני שניתן לתפקודים השונים של כל חלקי מערכת הראיה של האדם. למנות כמה: מערכת ההתכנסות, מיקוד, מעקב.  עין עצלה, פזילה. המערכת השרירית של העין על כל מורכבותה. ולא רק.

מהם הסימפטומים העלולים להצביע על בעיה במיקוד ראייה?

מגוון שלם של תסמינים יכולים להצביע על בעיה במיקוד ראייה. בין השאר כאשר רואים מטושטש או חווים כאבי ראש תכופים, כשמרגישים תחושת בעירה בעיניים לאחר קריאה יכול הדבר להצביע על בעיה במיקוד ראייה. יש שיחוו את הקושי במיקוד כאשר 'יראו' צבעים שונים תוך כדי קריאה מטקסט בעל צבע אחיד, ישנם גם דיווחים של אנשים שמערכת הראייה שלהם משדרת הפרעה ויזואלית ש'רצה' מול שדה הראיה.

ככלל, ילדים לא בהכרח יידעו להגדיר את הקושי שאותו הם חווים ואצל רבים מהם יתבטא הדבר בבעיות לימודיות שונות או קושי בריכוז. אנחנו פוגשים לא פעם ילדים שאובחנו בטעות כבעלי הפרעת קשב בשעה שבפועל הבעיה שממנה סבלו הייתה במיקוד ראייה באופן שהקשה עליהם מאוד את הלימוד וכתוצאה מכך הגיעה האבחנה השגויה.

שמונים אחוזים מהלמידה מתבצעת דרך הראייה, ולכן חשוב כל כך להיות מודעים לנושא מיקוד הראייה ולהשפעתו על הלמידה התקינה.

לפעמים זה כמעט בלתי אפשרי לדעת שילד סובל מבעיות ראיה, ההתנהגות שלו היא רגילה לחלוטין והוא אינו מתלונן כלל על בעיות כלשהן. בגילאים צעירים כאשר התקשורת המילולית עדיין לא מפותחת להורים רבים כקשה מאד לגעת שילדם סובל מבעיית ראייה ולעתים לוקח שנים רבות בהן הילד סובל מבעיות ראיה גם ללא ידיעת ההורים. אי אפשר לזהות את הליקויים בראייה מבלי לבדוק את הילד בדיקה מקיפה ויסודית.

שמענו על קשיים לימודיים, איפה עוד תתבטא בעיה במיקוד ראייה?

בקריאה, כמובן. ברצף ושטף הקריאה, בהבנה של הנקרא וכתוצאה מכך גם בכתיבה. לכן, כשיש בעיה בקריאה חשוב לבדוק בין השאר את מיקוד הראייה. פתרון של בעיית מיקוד תאפשר לילד לקרוא ברצף ובשטף כמו יתר חבריו. (יש להדגיש שלא כל בעיית קריאה מקורה בבעיה במיקוד. ישנם ילדים הסובלים מבעיה של חציית קו אמצע, של שליפה ועוד גורמים נוספים).

מה גורם לבעיה במיקוד ראייה?

אין גורם אחד להפרעה במיקוד ראייה. בעיות במיקוד ראייה יכולות להגיע מגורמים שונים, ואין מטופל דומה למשנהו. מדובר בקשת של גורמים שרק אופטומטריסט  ואורטופטיסט מומחה לבעיות במיקוד ראייה יוכל לזהות אותן. כך למשל ישנם הסובלים מבעיות מיקוד כיוון ששרירי העיניים פועלים באופן מסוים  ואצל אחרים הבעיה תהיה הפוכה לחלוטין. אצל חלק מהפציינטים נראה בעיה ספציפית בעין האחת ואחרת בעין השנייה, אצל אחרים עין עצלה עלולה להביא לבעיה של מיקוד.

איך ייראה האבחון בבעיית מיקוד ראייה?

הבדיקה מתבצעת על ידי כלים מיוחדים המקובלים לאבחון מיקוד ראייה.

הוספנו שיטות מקצועיות ומתקדמות יותר כמו משקפיים מיוחדים המורכב על עיני המטופל והם משדרות למחשב האורטופטיסט המטפל ומדווחות לו על משתנים שונים המתרחשים בעיניים בעת הקריאה. מדובר על מכשיר נדיר וייחודי מסוגו בארץ.

בעיות במיקוד ראיה – יש לזכור כי רק חלק קטן מהילדים הסובלים מלקויות ראייה מתלוננים על כך או מראים התנהגות חריגה, לכן חשוב מאוד לבדוק כל ילד, גם אם נדמה לנו כי ראייתו מושלמת.

  • פעולות כמו קריאה, כתיבה, עבודה מול מחשב ולמידה, דורשות יכולת התמקדות ממושכת לטווח הקרוב.

  • בהעתקה מהלוח יש צורך בשינוי מהיר ביכולת המיקוד בין רחוק לקרוב מבלי לאבד המיקום.

  • בזמן קריאה רציפה, שתי העיניים צריכות יכולת עקיבה רציפה וחלקה וכך גם בזמן קריאה במחשב.

  • כאשר קיים כשל בתיאום הדו עיני, או קיימת בעיה של בריחת עין החוצה או פנימה, ריצוד עיניים ועוד, אין את היכולת לבצע את המטלות הלימודיות ו/או התעסוקתיות כראוי.

  • מהי החשיבות של הראיה אצל תינוקות וילדים?

  • הראייה חיונית כבר מרגע הלידה, היא חשובה מאוד להתפתחות לתנועת התינוק, מבחינה רגשית, גופנית וקוגניטיבית. בחודשי חייו הראשונים הוא מאמץ חלק גדול מאוד של כישורי הראייה, שילוו אותו במשך כל ימי חייו. יכולת הראיה של התינוק מאפשרת לו לקלוט את סביבתו הקרובה, ככל שהוא גדל המיומנות הזאת משתפרת והולכת ומערכת הראייה עוזרת לו לפתח מיומנויות חשובות נוספות. לאור העובדה שהתפתחות תקינה של ראייה אצל תינוקות וילדים משפיעה על כל הרבדים של התפתחות תקינה, יש חשיבות מכרעת למעקב על ראייתו התקינה של הילד לאורך כל תקופת גדילתו. גם אם אתם לא חושדים בבעיות כלשהן, כדאי מאוד לבצע בדיקת ראיה לילדים כבר במהלך שנתו הראשונה של התינוק, לאחר מכן מומלץ להגיע לבדיקות תקופתיות לפי המלצת האופטומטריסט או רופא העיניים.

  • מהם הסימנים שבהם מומלץ לפנות לאופטומטריסט או לרופא עיניים?

  • קשיים בקריאה – בלבול בין אותיות, איבוד שורות, קצב קריאה איטי, חוסר מיקוד בזמן הקריאה, קשיים של קריאה מהלוח או העתקת ממנו ועוד.

  • טשטוש ראייה – הילד מדווח שהוא רואה עצמים באופן מטושטש.

  • סגירת עין אחת בלבד כאשר הילד נמצא באור השמש.

  • פזילה – כאשר מזהים פזילה באחת העיניים.

  • כאבי ראש או עיניים – במידה והילד מתלונן על כאבי ראש מרובים בעיקר בזמן מאמץ אחרי קריאה או התמקדות בכתוביות בטלוויזיה.

  • הפרשה מוגלתית מהעין.

  • דמעות – כאשר יש דמעת באופן קבוע בעיניים.

  • מתי כדאי לבצע בדיקת ראיה לילדים?

  • גם אם ילדכם אינו סובל מאחד הסימפטומים, כדאי לבצע בדיקת ראיה לפני הכניסה לכיתה א’. במידה וילדכם סובל מבעיות ראיה, הדבר עלול לגרום לקשיים בלימוד הקריאה והכתיבה ולגרום לתסכול רב. במידה וילדכם מרכיבים משקפיים מומלץ להגיע פעם בשנה לביקורת על מנת לבדוק האם אין החמרה במצב העיניים.

למעשה, אפשר לראות מצוין 6/6 , אך במידה והעיניים לא יתפקדו טוב ביחד, ייווצר קושי בקריאה, בהעתקה מהלוח, בשימוש במחשב או בסמארט פון ויגרור חוסר ריכוז לאורך זמן – קיים קשר הדוק בן קשיי למידה לליקוי ראיה דו עיניים.

מתי כדאי להגיע לאבחון / סימפטומים אופייניים:

  • עייפות בראיה בכלל ובקריאה בפרט תוך כדי הימנעות ממנה.

  • כאבי ראש ו/או כאבי עיניים

  • שפשוף עיניים, עיניים אדומות, צורבות או דומעות

  • כפילות מכל סוג שהוא

  • סטיית עין פנימה או החוצה, בעיקר ניכר הדבר בשעת עייפות

  • קפיצה ודילוג על אותיות/מילים/שורות

  • כיסוי עין בקריאה או בקריצה

  • קריאה או כתיבה איטית ולא רציפה (תלוי בגיל)

  • קושי בריכוז

  • כתיבה עם הטייה גדולה של המחברת או הראש

במידה והבחנתם בשני תסמינים או יותר, מומלץ לפנות לאבחון מיקוד ראיה כדי לשלול קיומה של בעיית מיקוד ראיה דו עינית

מהו אבחון מיקוד ראייה

ייתכן ששמעתם את המושג “מיקוד ראייה” אך לא בדיוק מבינים על מה מדובר. משהו שקשור בצילינדר?. אז זהו שלא. אבחון מיקוד ראיה הינה בדיקה לתפקודי ראיה הבודקת את התיאום בין שתי העיניים. בדיקה זו בדרך כלל לא נעשית על ידי רופא העיניים.

בעיית המיקוד ראיה הכי נפוצה – Convergence Insufficiency. בעיה זו הנה חוסר יכולת של העיניים להתכנס לכיוון האף בשעת הקריאה. תופעה זו היא שגורמת לקשיים במהלך הקריאה ולעיניים אדומות ודומעות.

במקרה וישנה בעיה במיקוד הראיה, סדרה של תרגילי ראיה יכולה לפתור את הבעיה. על ידי אימון מוחי וסדרה של תרגילים לחיזוק ושימור הקואורדינציה בין העיניים. מצליחים לשפר ולייעל את תפקוד מערכת הראייה.

אבחון בעיות מיקוד הראיה מתבצע אצל אופטומטריסט מומחה בנושא אורטופטיקה ותרגולי עיניים.

הטיפול בבעיות מיקוד הראיה הנו טיפול משולב כאשר חלקו מתבצע בקליניקה יחד עם האופטומטריסט וחלקו בבית באמצעות תרגילים מול המחשב בעזרת מכשור המבוסס על דרישות תלת מימד ומסייעת לפתח יכולת החזקת העיניים לאורך זמן במצב הרצוי.

 

 

התרגול מאמן את המרכז המוחי להבנת פעולת התכנסות העיניים, משפר את יכולת החזקת שרירי העיניים לאורך זמן בתנוחה הרצויה, מרכז את מרכז הגוף, קו האמצע ואת תיאום “עין יד”.

התרגול הנכון משפר את היעילות הלימודית כך שהילד המתרגל כיום, לא יהפוך למבוגר “הנרדם בקריאה”.
בדרך כלל אורך התרגול כשלושה חודשים בתדירות של תרגול אחת לשבוע. השיפור הנו מהיר, ניכר ומלווה את הילד לשארית חייו הבוגרים.

בעיית מיקוד ראיה אינה מאפיינת רק ילדים בעלי לקויות למידה או הפרעת קשב. ילדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב, נשלחים לאבחונים מקצועיים ומאותרים ביתר קלות, אולם, בעיית מיקוד הראיה אינה פוסחת על ילדים שאינם סובלים כאמור מלקויות ולמעשה גם ילדים שהנם “תולעת ספרים” כהגדרת הוריו ואו תלמידים מצטיינים לדברי מוריהם, עשויים לסבול מבעיות של מיקוד ראיה.

הדעה הרווחת היא שכל בעיה בתפקוד התקין של העיניים תאובחן ותטופל ע"י האופטומטריסט באמצעות משקפיים או עדשות מגע בלבד, אך האם זה בהכרח נכון?
קיימים מצבים שלא ניתנים לטיפול באופן מלא או מספק ע"י משקפיים או עדשות מגע אך ניתנים לטיפול ע"י תרפייה ויזואלית.

 

מהי תרפיה ויזואלית ולמי היא מתאימה?

תרפיה ויזואלית משפרת את תפקודי הראייה כשם שאימון פיזיותרפי משפר יכולות מוטוריות.
תרפיה זו מורכבת מתוכנית תרגילים אישית הכוללת תרגילי עיניים שנועדו לטפל במקרים של עין עצלה, פזילה, בעיות מיקוד ובעיות בראייה דו-עינית.
אחד התפקודים החשובים של הראייה קשור ביכולת להניע את שתי העיניים לכל הכיוונים ובצורה מתואמת.

מסביב לגלגל העין נמצאת מערכת של שישה שרירים. לכל שריר יש פעילות בכיוונים שונים, ושילוב של פעילות משותפת או מנוגדת של שרירים שונים מאפשרת מבט מתואם של שתי העיניים לכל הכיוונים.

כאשר קיימת חולשה או פעילות יתר של אחד מהשרירים, התוצאה היא קושי בתפקודי הראייה.

אם ביקרתם אצל האופטומטריסט ולא נמצא כל צורך במשקפיים, או שהתאימו לכם משקפיים אך אתם עדיין סובלים מסימפטומים של חוסר נוחות בראייה,
ייתכן שאתם זקוקים לאיבחון יותר מעמיק של מיקוד הראייה.

לדוגמא: בזמן קריאה העיניים נדרשות להתכנסות פנימה. אם קיימת חולשה בשרירי ההתכנסות, נתקשה לקרוא לאורך זמן ונחווה סימפטומים של חוסר נוחות בראייה.
חוסור נוחות זה מתבטא בכאבי ראש, מתח בעיניים, התעייפות בקריאה, צורך לסגור עין אחת, ולפעמים אף טשטוש או כפילות בראייה.

אצל ילדים נראה לעיתים הטיית ראש בזמן קריאה ואף הימנעות מקריאה.

מדוע הנושא חשוב כל כך ובמיוחד אצל ילדים?

ישנו קשר הדוק בין תפקודי ראייה ללמידה.
לצערי, אין כיום מספיק מודעות בארץ, ובמערכת החינוך בפרט, לנושא חשוב זה.

ישנם מקרים בהם ילדים המתקשים בקריאה וכתיבה יאובחנו בטעות כבעלי הפרעת קשב וריכוז, בעוד שהבעיה האמיתית היא חולשה של שרירי הראייה.

כיצד מתבצע האבחון?

הבדיקה האבחנתית אינה בדיקת ראייה רגילה. יש להיבדק אצל אופטומטריסט או אורטופטיסט המתמחה בתרפיה ויזואלית ולבקש לבצע בדיקת מיקוד ראייה.
בדיקה זו צריכה לכלול אבחון סנסורי ומוטורי:

  • אבחון מוטורי – כולל בתוכו תנועות עיניים הקשורות לכיוון העיניים למטרה מסוימת (פוקוס).

  • אבחון סנסורי – האינפורמציה שמגיעה לעין מועברת למוח ושם נקלטת ומקבלת פירוש.

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בתל אביב

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בירושלים

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בכפר סבא

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית ברעננה

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית ברמת השרון

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בבני ברק

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית ברמת גן

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בגבעתיים

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית הרצליה

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בחיפה

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בפתח תקווה

אבחון וטיפול על ידי אורטופטיסטית בירושלים

 

תירגול התרפיה הויזואלית

לאחר אבחון מדוייק של הבעיה מכינים תכנית של סידרת תרגולים, המתמקדת באימון השרירים שזקוקים לחיזוק ודיוק. ישנן תוכנות מחשב שבעזרתן ניתן לבצע את התירגול גם בבית.

תרגילי העיניים מתקיימים במפגשים שבועיים בהם המטופל לומד להשתמש במערכת הראייה שלו בצורה יעילה יותר. התרגול הינו פשוט ואינו דורש זמן רב.

הגעה קבועה ורציפה למפגשים וביצוע התרגילים בבית הם בסיס הכרחי להצלחה.

כבר לאחר מספר תירגולים ניתן לצפות לשיפור בסימפטומים ובתפקודי הראייה.

אצל ילדים השיפור מתבטא מהר מאוד ביכולות הלימודיות. הקריאה רציפה יותר ומהירה ויש פחות מאמץ ועייפות של מערכת הראייה.

bottom of page